Airbus A380, günümüzde, Airbus tarafından seri üretim yapılan, dünyanın en büyük 850 yolcu kapasiteli sivil yolcu uçağıdır.Dünyanın
en büyük yolcu uçağı A380 ilk uçuşunu Fransa'nın Toulouse kentinden
gerçekleştirmiştir, ilk ticari uçuşunu Singapur'da yapmıştır.
A380, Airbus şirketinin yeni bayrak uçağıdır. Geniş gövdeli uçak sektöründe azami 853 yolcu taşıma kapasitesi ile yeni bir sınıf oluşturmuştur. Projenin ortaya çıkışı, geliştirilmesi ve üretim safhalarında Airbus A3XX kodu altında sürülmüştür.
A380'in üst katı diğer uçaklardan farklı olarak gövde boyunca uzanır. Bu sayede rakibi olan dev uçak Boeing 747'ye göre %50 daha geniş kabin alanına sahiptir.
Bu uçağın geliştirme amaçları, çoğu kez olduğu gibi, küreselleşmeden doğan zorunluluklar olmuştur. Zira, Airbus'a göre bu zorunlulukların arasında en önemlileri, şu ikisidir. Birincisi, bir tek uçak ve sefer ile mümkün en fazla yolcu taşıma kapasitesini artırmak; ikincisi ise buna dayanıklı yolcu ve kilometre başı oluşan zorunlu giderleri mümkün en asgari değere düşürmektir. Şirketin verilerine göre, bu uçak diğer modern uçaklara kıyasla işletiminde %15 daha ekonomiktir.
Bunun yanı sıra, yeni geliştirilen jet motorlar sayesinde, diğer dev uçaklara göre daha sessizdir.. Jet motorlar Rolls-Royce tarafından üretilen Rolls-Royce Trent 900´dür ve sivil yolcu uçağı için kullanılan en güçlü jet motorlarıdır.
Bir başka özelliği ise, diğer uçaklarda, genelde her motorda thrust reverser, (uçakların inişte güçlü şekilde fren yapmasını sağlar) mevcut iken, A380´de sadece gövdenin hemen yanında bulunan iki motorda kullanılmasıdır. Nedeni ise, uçağın olağanüstü kanat uzunluğudur.
Dünyada bulunan iniş pistlerinin bir çoğu sadece 45 ile 60 metre arasındadır. Pistlerin sağ ve sollarında genelde çimen veya kum alan bulunur. A380´in dış motorları bu çim ve kum alanların üzerinde bulunacağı için, inişte hız kesme esnasında, bu dış motorların thrust reverser kullanımında kum ve çim parçalarını motorun içine çekip böylece motorda hasara sürükleyeceği korkusudur.
Diğer başka nedeni ise, dünya genelinde çoğu havaalanlarının altyapıları, Boeing 747 tipi uçağa göre geçmişte tasarlanıp ve genişletilmesidir. Bu noktada hem Airbus hem de havaalanları işleticilerine, genişletilmede fazla finansal koşullar çıkarmamaktır.
İlk prototip Ekim 2004 ile Ocak 2005 arası imalat aşamasında bulunup, 18 Ocak 2005´de üretim tesislerini terk edip halka sunulmuştur. Bu sunuluş törenine, Airbus´u üreten dört büyük ülke başbakanları; Jacques Chirac, Gerhard Schröder, Tony Blair ve José Luis Rodríguez Zapatero katılmışlardır.
MSN 5001 isimli bir prototip, 2005´den bu yana Dresden şehrinde bulunan bir uçak üretme tesisinde sürekli denemelerden geçirilir. Burada elde edilen değerler, yeni üretimde uygulanır.
İlk yolcu modeli uçak teslimatı Haziran 2006´da Singapore Airlines´a olacaktı. Aşağıda belirtilen sorunlardan dolayı, teslimatlar birçok kez ertelenip, Airbus´a göre 15 Ekim 2007´de Singapore Airlines´a ve 2008 yılı başında Qantas´a gerçekleşecektir.
Airbus A380´nin parçaları, aynen diğer Airbus tiplerinde olduğu gibi, değişik üretim fabrikalarında gerçekleşmektedir. Bunlar:
Hamburg-Finkenwerder, Bremen, Nordenham, Buxtehude, Stade, Laupheim, Varel Broughton, Filton Nantes , Saint Nazaire, Toulouse, Meaulte
Getafe, Puerto Real, İllescas. Bu parçalar ebatlarına göre uçak, gemi ve karayolları ile hepsi Toulouse´a getirilip, Airbus A380 burada bir bütün olarak monte edilir. Ayrıca aynı şekilde gerekli jet motorlar da buraya getirilir. Kabin bölümü hariç, tamamıyla monte edilen A380, Toulouse´dan Hamburg-Finkenwerder´e uçarak boyama işlemleri ve kabinler burada monte edilir. Kabin parçaları, Airbus´a ait Laupheim ve Buxtehude şehirlerindeki tesislerinde ve diğer yan sanayi fabrikalarında üretilir.
A380, Airbus şirketinin yeni bayrak uçağıdır. Geniş gövdeli uçak sektöründe azami 853 yolcu taşıma kapasitesi ile yeni bir sınıf oluşturmuştur. Projenin ortaya çıkışı, geliştirilmesi ve üretim safhalarında Airbus A3XX kodu altında sürülmüştür.
A380'in üst katı diğer uçaklardan farklı olarak gövde boyunca uzanır. Bu sayede rakibi olan dev uçak Boeing 747'ye göre %50 daha geniş kabin alanına sahiptir.
Bu uçağın geliştirme amaçları, çoğu kez olduğu gibi, küreselleşmeden doğan zorunluluklar olmuştur. Zira, Airbus'a göre bu zorunlulukların arasında en önemlileri, şu ikisidir. Birincisi, bir tek uçak ve sefer ile mümkün en fazla yolcu taşıma kapasitesini artırmak; ikincisi ise buna dayanıklı yolcu ve kilometre başı oluşan zorunlu giderleri mümkün en asgari değere düşürmektir. Şirketin verilerine göre, bu uçak diğer modern uçaklara kıyasla işletiminde %15 daha ekonomiktir.
Bunun yanı sıra, yeni geliştirilen jet motorlar sayesinde, diğer dev uçaklara göre daha sessizdir.. Jet motorlar Rolls-Royce tarafından üretilen Rolls-Royce Trent 900´dür ve sivil yolcu uçağı için kullanılan en güçlü jet motorlarıdır.
Bir başka özelliği ise, diğer uçaklarda, genelde her motorda thrust reverser, (uçakların inişte güçlü şekilde fren yapmasını sağlar) mevcut iken, A380´de sadece gövdenin hemen yanında bulunan iki motorda kullanılmasıdır. Nedeni ise, uçağın olağanüstü kanat uzunluğudur.
Dünyada bulunan iniş pistlerinin bir çoğu sadece 45 ile 60 metre arasındadır. Pistlerin sağ ve sollarında genelde çimen veya kum alan bulunur. A380´in dış motorları bu çim ve kum alanların üzerinde bulunacağı için, inişte hız kesme esnasında, bu dış motorların thrust reverser kullanımında kum ve çim parçalarını motorun içine çekip böylece motorda hasara sürükleyeceği korkusudur.
Diğer başka nedeni ise, dünya genelinde çoğu havaalanlarının altyapıları, Boeing 747 tipi uçağa göre geçmişte tasarlanıp ve genişletilmesidir. Bu noktada hem Airbus hem de havaalanları işleticilerine, genişletilmede fazla finansal koşullar çıkarmamaktır.
İlk prototip Ekim 2004 ile Ocak 2005 arası imalat aşamasında bulunup, 18 Ocak 2005´de üretim tesislerini terk edip halka sunulmuştur. Bu sunuluş törenine, Airbus´u üreten dört büyük ülke başbakanları; Jacques Chirac, Gerhard Schröder, Tony Blair ve José Luis Rodríguez Zapatero katılmışlardır.
MSN 5001 isimli bir prototip, 2005´den bu yana Dresden şehrinde bulunan bir uçak üretme tesisinde sürekli denemelerden geçirilir. Burada elde edilen değerler, yeni üretimde uygulanır.
İlk yolcu modeli uçak teslimatı Haziran 2006´da Singapore Airlines´a olacaktı. Aşağıda belirtilen sorunlardan dolayı, teslimatlar birçok kez ertelenip, Airbus´a göre 15 Ekim 2007´de Singapore Airlines´a ve 2008 yılı başında Qantas´a gerçekleşecektir.
Airbus A380´nin parçaları, aynen diğer Airbus tiplerinde olduğu gibi, değişik üretim fabrikalarında gerçekleşmektedir. Bunlar:
Hamburg-Finkenwerder, Bremen, Nordenham, Buxtehude, Stade, Laupheim, Varel Broughton, Filton Nantes , Saint Nazaire, Toulouse, Meaulte
Getafe, Puerto Real, İllescas. Bu parçalar ebatlarına göre uçak, gemi ve karayolları ile hepsi Toulouse´a getirilip, Airbus A380 burada bir bütün olarak monte edilir. Ayrıca aynı şekilde gerekli jet motorlar da buraya getirilir. Kabin bölümü hariç, tamamıyla monte edilen A380, Toulouse´dan Hamburg-Finkenwerder´e uçarak boyama işlemleri ve kabinler burada monte edilir. Kabin parçaları, Airbus´a ait Laupheim ve Buxtehude şehirlerindeki tesislerinde ve diğer yan sanayi fabrikalarında üretilir.
Yorumlar