Tarih boyunca güçlü ve dayanıklı otomobillerin simgesi olmuş bir marka Mercedes. 1900’lü yılların başından beri güçlü motorları ile sektörde öncü olan Mercedes’in popülerliği ne lüks ne de hızla alakalı. Mercedes’in gücü, orta sınıf sedan arabalarında saklı. Dünyanın birçok yerinde farklı amaçlarda kullanılarak rüştünü birçok kez kanıtlamış Mercedes E Serisi sedan otomobiller, zengin bir tarihe sahip. Avrupa’da, Amerika’da, Uzak Doğu’da ve Orta Doğu’da taksicilerden yöneticilere, geniş ailelerden yolda yalnız olmayı tercih edenlere kadar geniş bir kesim tarafından kullanılan E Serisi, savaş koşullarında bile kendini kanıtlamış bir sınıf. Mercedes’in sırrını keşfetmek için E Serisi’nin tarihine giriş yapalım.
Mercedes E Serisi 2017, günümüzde çok farklı görünüyor olabilir. Mercedes E 180 2017 modeli, geçmiştekilere göre çok daha güçlü. Tıpkı Mercedes 200, Mercedes E 300 ve Mercedes E 350 modellerinin günümüzde çok daha dayanıklı olması gibi. Köklü tarihçesinden gücünü alan Mercedes, günümüzde Mercedes E serisi, fiyat skalasıyla kendine sağlam bir araç isteyen her kesimin gözdesi. Tıpkı eskiden olduğu gibi...
Mercedes Benz E Serisi Tarihine Genel Bakış
Mercedes E Serisi’ne ismini veren E, Almancada yakıt enjeksiyonlu motor anlamına gelen Einspritzmotor kelimesinden geliyor.
E Serisi ilk çıkmaya başladığında E harfi motor hacminin sonuna getiriliyordu. Ancak W124 serisiyle beraber E harfi, motor hacmine ön ek gibi kullanılmaya başlandı. Bu noktadan sonra E Serisi, ortaya çıkmış oldu.
Mercedes E Serisi tarihçesine bakıldığında, başlama noktasının W136 olduğu görülüyor.
Mercedes Benz Typ 170 W136/W191 (1946-1955)
Savaş sonrası dönemin en ünlü arabalarından Mercedes W136, Mercedes Benz E Serisi’nin başlangıç noktası olarak kabul ediliyor. Hava bombardımanlarına karşı dirençli olması ve dayanıklılığıyla dönemin en korunaklı kişisel araçlarından biri olması, bu modeli popülerleştirince Mercedes E Serisi’nin hikayesi şekillenmeye başladı.
38 HP 1.7 benzin ünitesiyle Typ 170, maksimum 108 km/s hız yapabiliyordu. Dizel ve benzinli olarak satışa sunulan Typ 170, farklı özelliklere sahip tam 11 modele sahipti ve dünya çapında başarılı oldu. 1949-51 yılları arasında satışa sunulan cabriolet modellerini de hesaba katarsak toplamda 13 aracı bu seriye dahil edebiliriz.
Mercedes Benz E Serisi W120/W121 “Ponton” (1953-1962)
1953 yılı, otomobil sektörü için adeta bir milattı. Mercedes Benz Typ 170, kabuk değiştirdi ve yepyeni bir gövde tipi ile geldi: Mercedes Benz E Serisi W120/W121 modelleri, diğer ismiyle “Ponton” görücüye çıktı ve inanılmaz bir başarı kazandı. 1958 yılında, Mercedes, 180D Ponton modelinden 100.000 tane üreterek kendi alanında yeni bir üretim rekoru kırdı. En düşük benzinli modeli maksimum 128 km/s hız yapabilen Ponton, toplamda 11 modele sahipti.
mercedes-benz-klasik-model
Kırlangıç Kasa Mercedes Benz E Serisi W110 Fintail “Kleine Heckflosse” (1961-1968)
Takvim yaprakları 1961 yılını gösterdiğinde Mercedes, büyük modellerine tıpatıp benzeyen bir orta sınıf sedan modeli satışa çıkardı: Kırlangıç Kasa ismiyle de bilinen W110. benzinli ve dizel olmak üzere toplamda 5 modeli satışa sürülen W110, kapsamlı bir çarpışma testi uygulanan ilk araç olarak otomobil tarihine geçti.
Maksimum 146 km/s hıza ulaşabilen W110, toplamda 5 modele sahipti: 190c, 200, 230, 190Dc ve 200D. Mercedes Benz W110 190c, 1965 yılında 2.0 hacmindeki yeni motoruyla 200 modeline dönüştü. W110, Mercedes tarihinin en başarılı serilerinden biri olarak bilinir. Aynı seri adıyla 1965 yılında piyasaya sürülen Mercedes Benz Lang W110 ise geniş iç mekanı ve uzunluğu ile dünyada özellikle taksicilerin gözdesi oldu.
Mercedes Benz E Serisi W114/W115 “Strich-Acht” (The Stroke-8) (1968-1976)
Sene 1968 ve Mercedes Benz S Serisi W114/W115, Kırlangıç Kasa Mercedes’lerin yerini alırken yanında birçok teknolojik yeniliği getirdi. Bazıları o kadar yeniydi ki otomobil mühendisliği literatürü bu teknolojilerle ilk kez karşılaşıyordu. Örneğin 5 silindirli dizel motorlar. Ünlü otomobil tasarımcısı Paul Bracq tarafından şekillenen görünümüyle bir kült yaratan Mercedes Benz W114/W115, E Serisi tarihçesinde adeta bir dönüm noktası.
En düşük benzinli modeli maksimum 159 km/s yapabilen Mercedes Benz W114/115, toplamda 8 modele sahipti. Mercedes Benz E W114, 2 kapılı coupe gövde stiliyle Paul Bracq ve Bela Barenyi tarafından tasarlanmıştı. Ayrıca W114 3 kapılı versiyona da sahipti.
Mercedes Benz E Serisi W123 (1976-1985)
Mercedes Benz E Serisi W123 modeli, toplamda 2.696.915 tane üretildi ve üretimden kalkana kadar piyasanın en gözde araçlarından biri oldu. Güvenlik (örneğin yakıt deposunun yeri değiştirildi) ve güç anlamında eski modellerin çok üzerine çıkan W123, Avrupa ve ABD’de çok tutulmasının başarısını, 1985 yılından sonraki yeni nesillere devretti.
En düşük benzinli modeli maksimum 169 km/s hız yapabilen ve 9 model olarak tasarlanan W123, ayrıca 3 modelden oluşan “Lang” serisine de sahipti.
Mercedes Benz E Serisi W124 (1984-1993)
Yıl 1984 olduğunda dünya hızlı bir değişim sürecine girmişti. Mercedes de geçmişten gelen özelliklerini bozmadan, yeni dünya düzenine ayak uydurdu. Eskisine oranla %50 daha sessiz dizel motoru ve günümüzde hala ününü koruyan dayanıklılığıyla W124, E Serisi’nin belki de en popüleri.
Zihnimizdeki klasik Mercedes’in yaratıcısı Bruco Sacco tarafından tasarlanan W124 kasası, farklı özelliklere sahip 10 model olarak piyasaya sürüldü ve kısa süre içerisinde çok tutularak 2.5 milyondan fazla sattı. En alt modeli maksimum 185 km/s hızı ve enerjik tasarımıyla modern bir aile arabası olan W124, günümüzde hayranları tarafından özenle koleksiyonlarda saklanan bir parça.
1991 yılında çıkan Mercedes 500 E, aynı zamanda E harfinin kullanıldığı ilk model. 1993 senesinde ise E harfi yer değiştirdi. Mercedes Benz E Serisi, 500 modeliyle beraber ortaya çıktı. Bu araç, maksimum 250 km/s hıza çıkan spor görünümlü şık bir aile arabasıydı.
Mercedes Benz E Serisi W210 (1995-1999)
1995-99 arasındaki dönem için Mercedes’in favori yılları diyemeyiz. W210 serisi, orta sınıf bir sedan olarak piyasayı sürüldüyse de pas sorunu nedeniyle kullanıcıların kötü eleştirilerine maruz kaldı. Toplamda 19 modelin piyasaya sürüldüğü Mercedes E Serisi’nin benzinli 200 modeli, maksimum 204 km/s hıza çıkabiliyordu.
Mercedes Benz E Serisi 210W (1999-2002)
Bir önceki serideki üretim hatalarından ders alan Mercedes, 1999-2002 arasındaki üretim yılına çok önem verdi. Yükseltilmiş motoru ve geliştirilmiş teknolojik özellikleriyle toplamda 11 model olarak piyasa sürüldü. Bunlardan 7’si benzinli, diğer 4’ü ise dizel motorluydu. Benzinli motora sahip Mercedes Benz E 200, maksimum 209 km/s hıza ulaşabiliyordu.
Mercedes Benz E Serisi W211 (2002-2009)
Sene 2002’ye geldiğinde Mercedes, yeni E serisini vitrine çıkardı: W211. Deri döşeme ve ahşap kokpit gibi lüks opsiyonlarla gelen W211, toplamda 16 model olarak 2006 yılına kadar satışa sunuldu. Mercedes E 200, maksimum 230 km/s hıza çıkabiliyor ve BMW 5 serisine bir rakip olarak görülüyordu. Bu modelin tek eksi yönü, Mercedes tarafından çözülemeyen radyatör kirliliği problemiydi.
Mercedes Benz W211, 2006 yılında yükseltilerek tekrar satışa sunuldu. Eski versiyondaki 3.2 litrelik motor, 3.5 litreye yükseltildi ve artık Mercedes E 500, 268 hp kapasitesine sahipti. W211 serisinin fren sistemleri de geliştirildi ve 2009 yılına kadar satışa sunuldu. Makyajlı W211 modelleri, geliştirilmiş motoruyla sürücülerin takdirini kazandı.
Mercedes Benz E Serisi W212 (2009-2016)
Sene 2009’a geldiğinde Mercedes artık otomobil sektöründeki yerini sağlamlaştırmış ve tüm dünya tarafından saygı gören bir marka konumuna gelmişti. Mercedes mühendisleri de otomobil teknolojilerini geliştirmeye devam ediyordu. 20’den fazla teknik geliştirme ile vitrinlere çıkan W212, artık EU5 standartlarına uygun yeni nesil motorları ve son teknolojiye sahip güvenlik önlemleriyle sınıfının en güçlü ve dayanıklı serilerinden biriydi. W212, ön far sistemiyle Mercedes kültürüne yeni bir soluk getirirken lüks otomobil sınıfına da üst sıralardan giriş yaptı.
Bu serinin gözdelerinden Mercedes E 250 BlueEfficiency 7AT modeli, maksimum 240 km/s hıza ulaşabiliyor. Toplamda 27 model olarak satışa sunulan Mercedes W212 modeli, 15 adet benzinli ve 12 adet dizel motorlu versiyona sahip. Daha sonradan 2010 yılında makyajlanan W212 E63 AMG de sürücüler tarafından oldukça beğenildi.
Mercedes Benz E Serisi W213 (2016-Günümüz)
2016 yılıyla beraber yeni Mercedes E Serisi, sürücülerin beğenisine sunuldu. Tasarım dilini ortak bir çizgide tutmak isteyen Mercedes, C Serisi modellerinde kullandığı detayları, E Serisi’ne de adapte etti. Lüks sedan sınıfının yıldızı W213 serisi, günümüzde 3 modele sahip: Benzinli motora sahip 200 9AT ve dizel motorlu 220 d 9AT ile 350 d 9AT.
Kaynak
Mercedes E Serisi 2017, günümüzde çok farklı görünüyor olabilir. Mercedes E 180 2017 modeli, geçmiştekilere göre çok daha güçlü. Tıpkı Mercedes 200, Mercedes E 300 ve Mercedes E 350 modellerinin günümüzde çok daha dayanıklı olması gibi. Köklü tarihçesinden gücünü alan Mercedes, günümüzde Mercedes E serisi, fiyat skalasıyla kendine sağlam bir araç isteyen her kesimin gözdesi. Tıpkı eskiden olduğu gibi...
Mercedes Benz E Serisi Tarihine Genel Bakış
Mercedes E Serisi’ne ismini veren E, Almancada yakıt enjeksiyonlu motor anlamına gelen Einspritzmotor kelimesinden geliyor.
E Serisi ilk çıkmaya başladığında E harfi motor hacminin sonuna getiriliyordu. Ancak W124 serisiyle beraber E harfi, motor hacmine ön ek gibi kullanılmaya başlandı. Bu noktadan sonra E Serisi, ortaya çıkmış oldu.
Mercedes E Serisi tarihçesine bakıldığında, başlama noktasının W136 olduğu görülüyor.
Mercedes Benz Typ 170 W136/W191 (1946-1955)
Savaş sonrası dönemin en ünlü arabalarından Mercedes W136, Mercedes Benz E Serisi’nin başlangıç noktası olarak kabul ediliyor. Hava bombardımanlarına karşı dirençli olması ve dayanıklılığıyla dönemin en korunaklı kişisel araçlarından biri olması, bu modeli popülerleştirince Mercedes E Serisi’nin hikayesi şekillenmeye başladı.
38 HP 1.7 benzin ünitesiyle Typ 170, maksimum 108 km/s hız yapabiliyordu. Dizel ve benzinli olarak satışa sunulan Typ 170, farklı özelliklere sahip tam 11 modele sahipti ve dünya çapında başarılı oldu. 1949-51 yılları arasında satışa sunulan cabriolet modellerini de hesaba katarsak toplamda 13 aracı bu seriye dahil edebiliriz.
Mercedes Benz E Serisi W120/W121 “Ponton” (1953-1962)
1953 yılı, otomobil sektörü için adeta bir milattı. Mercedes Benz Typ 170, kabuk değiştirdi ve yepyeni bir gövde tipi ile geldi: Mercedes Benz E Serisi W120/W121 modelleri, diğer ismiyle “Ponton” görücüye çıktı ve inanılmaz bir başarı kazandı. 1958 yılında, Mercedes, 180D Ponton modelinden 100.000 tane üreterek kendi alanında yeni bir üretim rekoru kırdı. En düşük benzinli modeli maksimum 128 km/s hız yapabilen Ponton, toplamda 11 modele sahipti.
mercedes-benz-klasik-model
Kırlangıç Kasa Mercedes Benz E Serisi W110 Fintail “Kleine Heckflosse” (1961-1968)
Takvim yaprakları 1961 yılını gösterdiğinde Mercedes, büyük modellerine tıpatıp benzeyen bir orta sınıf sedan modeli satışa çıkardı: Kırlangıç Kasa ismiyle de bilinen W110. benzinli ve dizel olmak üzere toplamda 5 modeli satışa sürülen W110, kapsamlı bir çarpışma testi uygulanan ilk araç olarak otomobil tarihine geçti.
Maksimum 146 km/s hıza ulaşabilen W110, toplamda 5 modele sahipti: 190c, 200, 230, 190Dc ve 200D. Mercedes Benz W110 190c, 1965 yılında 2.0 hacmindeki yeni motoruyla 200 modeline dönüştü. W110, Mercedes tarihinin en başarılı serilerinden biri olarak bilinir. Aynı seri adıyla 1965 yılında piyasaya sürülen Mercedes Benz Lang W110 ise geniş iç mekanı ve uzunluğu ile dünyada özellikle taksicilerin gözdesi oldu.
Mercedes Benz E Serisi W114/W115 “Strich-Acht” (The Stroke-8) (1968-1976)
Sene 1968 ve Mercedes Benz S Serisi W114/W115, Kırlangıç Kasa Mercedes’lerin yerini alırken yanında birçok teknolojik yeniliği getirdi. Bazıları o kadar yeniydi ki otomobil mühendisliği literatürü bu teknolojilerle ilk kez karşılaşıyordu. Örneğin 5 silindirli dizel motorlar. Ünlü otomobil tasarımcısı Paul Bracq tarafından şekillenen görünümüyle bir kült yaratan Mercedes Benz W114/W115, E Serisi tarihçesinde adeta bir dönüm noktası.
En düşük benzinli modeli maksimum 159 km/s yapabilen Mercedes Benz W114/115, toplamda 8 modele sahipti. Mercedes Benz E W114, 2 kapılı coupe gövde stiliyle Paul Bracq ve Bela Barenyi tarafından tasarlanmıştı. Ayrıca W114 3 kapılı versiyona da sahipti.
Mercedes Benz E Serisi W123 (1976-1985)
Mercedes Benz E Serisi W123 modeli, toplamda 2.696.915 tane üretildi ve üretimden kalkana kadar piyasanın en gözde araçlarından biri oldu. Güvenlik (örneğin yakıt deposunun yeri değiştirildi) ve güç anlamında eski modellerin çok üzerine çıkan W123, Avrupa ve ABD’de çok tutulmasının başarısını, 1985 yılından sonraki yeni nesillere devretti.
En düşük benzinli modeli maksimum 169 km/s hız yapabilen ve 9 model olarak tasarlanan W123, ayrıca 3 modelden oluşan “Lang” serisine de sahipti.
Mercedes Benz E Serisi W124 (1984-1993)
Yıl 1984 olduğunda dünya hızlı bir değişim sürecine girmişti. Mercedes de geçmişten gelen özelliklerini bozmadan, yeni dünya düzenine ayak uydurdu. Eskisine oranla %50 daha sessiz dizel motoru ve günümüzde hala ününü koruyan dayanıklılığıyla W124, E Serisi’nin belki de en popüleri.
Zihnimizdeki klasik Mercedes’in yaratıcısı Bruco Sacco tarafından tasarlanan W124 kasası, farklı özelliklere sahip 10 model olarak piyasaya sürüldü ve kısa süre içerisinde çok tutularak 2.5 milyondan fazla sattı. En alt modeli maksimum 185 km/s hızı ve enerjik tasarımıyla modern bir aile arabası olan W124, günümüzde hayranları tarafından özenle koleksiyonlarda saklanan bir parça.
1991 yılında çıkan Mercedes 500 E, aynı zamanda E harfinin kullanıldığı ilk model. 1993 senesinde ise E harfi yer değiştirdi. Mercedes Benz E Serisi, 500 modeliyle beraber ortaya çıktı. Bu araç, maksimum 250 km/s hıza çıkan spor görünümlü şık bir aile arabasıydı.
Mercedes Benz E Serisi W210 (1995-1999)
1995-99 arasındaki dönem için Mercedes’in favori yılları diyemeyiz. W210 serisi, orta sınıf bir sedan olarak piyasayı sürüldüyse de pas sorunu nedeniyle kullanıcıların kötü eleştirilerine maruz kaldı. Toplamda 19 modelin piyasaya sürüldüğü Mercedes E Serisi’nin benzinli 200 modeli, maksimum 204 km/s hıza çıkabiliyordu.
Mercedes Benz E Serisi 210W (1999-2002)
Bir önceki serideki üretim hatalarından ders alan Mercedes, 1999-2002 arasındaki üretim yılına çok önem verdi. Yükseltilmiş motoru ve geliştirilmiş teknolojik özellikleriyle toplamda 11 model olarak piyasa sürüldü. Bunlardan 7’si benzinli, diğer 4’ü ise dizel motorluydu. Benzinli motora sahip Mercedes Benz E 200, maksimum 209 km/s hıza ulaşabiliyordu.
Mercedes Benz E Serisi W211 (2002-2009)
Sene 2002’ye geldiğinde Mercedes, yeni E serisini vitrine çıkardı: W211. Deri döşeme ve ahşap kokpit gibi lüks opsiyonlarla gelen W211, toplamda 16 model olarak 2006 yılına kadar satışa sunuldu. Mercedes E 200, maksimum 230 km/s hıza çıkabiliyor ve BMW 5 serisine bir rakip olarak görülüyordu. Bu modelin tek eksi yönü, Mercedes tarafından çözülemeyen radyatör kirliliği problemiydi.
Mercedes Benz W211, 2006 yılında yükseltilerek tekrar satışa sunuldu. Eski versiyondaki 3.2 litrelik motor, 3.5 litreye yükseltildi ve artık Mercedes E 500, 268 hp kapasitesine sahipti. W211 serisinin fren sistemleri de geliştirildi ve 2009 yılına kadar satışa sunuldu. Makyajlı W211 modelleri, geliştirilmiş motoruyla sürücülerin takdirini kazandı.
Mercedes Benz E Serisi W212 (2009-2016)
Sene 2009’a geldiğinde Mercedes artık otomobil sektöründeki yerini sağlamlaştırmış ve tüm dünya tarafından saygı gören bir marka konumuna gelmişti. Mercedes mühendisleri de otomobil teknolojilerini geliştirmeye devam ediyordu. 20’den fazla teknik geliştirme ile vitrinlere çıkan W212, artık EU5 standartlarına uygun yeni nesil motorları ve son teknolojiye sahip güvenlik önlemleriyle sınıfının en güçlü ve dayanıklı serilerinden biriydi. W212, ön far sistemiyle Mercedes kültürüne yeni bir soluk getirirken lüks otomobil sınıfına da üst sıralardan giriş yaptı.
Bu serinin gözdelerinden Mercedes E 250 BlueEfficiency 7AT modeli, maksimum 240 km/s hıza ulaşabiliyor. Toplamda 27 model olarak satışa sunulan Mercedes W212 modeli, 15 adet benzinli ve 12 adet dizel motorlu versiyona sahip. Daha sonradan 2010 yılında makyajlanan W212 E63 AMG de sürücüler tarafından oldukça beğenildi.
Mercedes Benz E Serisi W213 (2016-Günümüz)
2016 yılıyla beraber yeni Mercedes E Serisi, sürücülerin beğenisine sunuldu. Tasarım dilini ortak bir çizgide tutmak isteyen Mercedes, C Serisi modellerinde kullandığı detayları, E Serisi’ne de adapte etti. Lüks sedan sınıfının yıldızı W213 serisi, günümüzde 3 modele sahip: Benzinli motora sahip 200 9AT ve dizel motorlu 220 d 9AT ile 350 d 9AT.
Kaynak
Yorumlar